Nojatuolifilosofin narinaa Sattumasta, välttämättömyydestä ja politiikasta

Mielenosoitus sujui fasistisella tyyneydellä

Vuosi sitten jihad-terroristi puukotti ihmisiä Turussa. Ja viime viikonloppuna Pohjoismaisen vastarintaliikkeen (PVL) natsit käyttivät sitä keppihevosenaan ja tekivät Akatemiatalon edessä natsitervehdyksiä. Eivät he sillä uhrien muistoa kunnioittaneet, vaan protestoivat sitä, että heidän tiensä tulee päättymään hovioikeudessa juuri kyseisellä talolla. Suomalainen oikeusvaltio toimii niin jihadistien kuin uusnatsienkin kohdalla.

Sehän toki tiedetään jo ennestään, että myös sananvapautta PVL vastustaa, eihän ne muuten olisi Jyväskylän kirjastossa iskeneet kun siellä esiteltiin kirjaa Äärioikeisto Suomessa. Sitä ei toki tarvi pelätä että PVL yltäisi samanlaisiin ruumiskasoihin kuin oppi-isänsä Hitler. Toistaiseksi heidän saldonsa Suomessa on vain yksi kuolonuhri.

Mitä ns. äärivasemmistoon Suomessa tulee, niin sen rajuin isku Turussa taisi olla se, että yhden Suomi ensin -öyhöttäjän päästä vietiin lippalakki. Rikoskomisario vahvisti, että yhden miehen jalalle sattui jotain, mutta kyse ei ollut pahoinpitelystä vaan ennemminkin kiusanteosta. Tämä Suomi ensin -aktiivi tavoitteli lippistään takaisin kun anarkistiporukkaan kuulunut henkilö heittäytyi tyypin jalkoihin, jolloin jo valmiiksi alamäessä horjahdellut aktivisti kaatui. Näin se meni eilisen päivän Turun Sanomien mukaan. Muuten Pohjoismaisen vastarintaliikkeen mielenosoitus sujui kuulemma fasistisella tyyneydellä.

Helsingissä tuli viime vuonna tietoon 57 ekstremististä rikosta. Näistä 56 oli väkivaltaisen äärioikeiston ja yksi väkivaltaisen äärivasemmiston tekemä. Yhtään uskonnolla perusteltua väkivallantekoa ei Helsingissä ollut. Turussa oli tämä yksi, jonka kaikki tietävät.

Suojelupoliisi oli saanut Turun vastaanottokeskuksesta vihjeen, että tuota kaveria kannattaisi seurata, mutta vihjettä ei otettu riittävän vakavasti. Suojelupoliisilla on tietysti siinä mielessä epäkiitollinen homma, että kun se onnistuu torjumaan iskun, siitä ei kukaan saa tietää, mutta jos se epäonnistuu, se on uutinen.

Joka tapauksessa poliisin toiminta oli mallikasta. Terroristi ei saanut kaipaamaansa marttyyrin kruunua eikä Isis ottanut tekoa kontolleen. Sehän ottaa "kunnian" vain "onnistuneista" iskuista, joissa tekijäkin kuolee.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (83 kommenttia)

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Itseäni hieman vaivasi kyltit ja huudot "Natsit pois Turusta". Olisiko kumminkin ollut viisasta tehdä kyltit "Natsit ja Jihadistit pois Turusta".

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Oliko natseilla jihadistien kanssa yhteinen mielenosoitus?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

En minäkään sellaisesta ole kuullut, mutta Mielikuvituksen Voima saattaa jotain sellaista "tietääkin". Tiedän vain, että Turussa marssivat natsit ja antinatsit.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

En väittänyt niin. Kyse on psykologisesta sodankäynnistä "vie aseet viholliselta", tässä tapauksessa Natseilta vaatimalla Jihadistit karkotettavaksi. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/20170825220035175...

Mutta uskoisin, että vihervasemmisto logiikkaan mahtuu vain ajatus, että jihad on sorrettujen muslimien oikeutetun raivon oikeutettu purkaus. Siksi heitä ei tule karkoittaa. Tai sitten ovat epävarmoja ovatko he hyviksiä vai pahiksia.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä Vastaus kommenttiin #80
Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #80

Miten niin viet aseet? Eivätköhän he olisi tuon vaatimuksen tulkinneet siten, että heidän taistelulleen löytyy tukea liikkeen ulkopuoleltakin.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #82
Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Ainoastaan vihervasemmistoa lähellä olevat piirit ovat masinoineet väkivaltaisia mielenosoituksia. Tottapuhuen, noista polttariporukkaa muistuttavista mölisijöistä tunnen lähinnä myötähäpeää.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Taidat puhua marcon jalasta? Taisi nilkka murtua, että ei sen pahempaa käynyt! :/ Kiusantekoahan se vain on joo....!

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Joo, ei sentään mennyt pää ja henki niin kuin Helsingissä kävi Asema-aukiolla.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

YLE kirjoittaa : " Hovioikeus: Jesse Torniainen syyllistyi törkeään pahoinpitelyyn asema-aukion hyppypotkujutussa – syyte törkeästä kuolemantuottamuksesta hylättiin.
.
.
.
Hovioikeus katsoo tuomiossaan, että tapauksessa on jäänyt varteenotettava epäily, jonka mukaan uhrin omalla toiminnalla on voinut olla ratkaiseva merkitys siihen, kuinka hänen toipumisensa on edennyt.

Hovioikeuden sanoin: "Asiassa esitetyn näytön perusteella ei voitu sulkea pois sitä vaihtoehtoa, että (uhrin) hoito-ohjeiden vastainen huumaus- ja lääkeaineiden käyttäminen on voinut muuttaa aivovammasta toipumista siten, että siitä on seurannut kuolemaan johtanut aivojen turvotus".

"

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tarkoittaako Lamminpää kenties, että jos ei mene pää ja henki, niin kyse ei ole pahoinpitelystä?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #15

Ei tarkoita, sillä Lamminpää on tolkun ihminen. Toinen sellainen on tässä: "On kieltämättä irvokasta, että Turun uhreja suree aatesuunta, jonka oman edustajan potku surmasi hiljattain poliittisen vastustajan julkisella paikalla." (Hannu Miettunen Turun Sanomissa 16.6.2018)

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen Vastaus kommenttiin #17

Mihin puolueisiin tämä huumeisiin kuollut "uhri" kuului?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #33

Puolueisiin? Kuuluiko uhri useaankin puolueeseen? Toki sellainen on mahdollista, jos on sekä perussuomalainen että sininen. Mutta sillä ei ole tässä mitään merkitystä.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen Vastaus kommenttiin #43

Väitit kuitenkin tollasta, melko outo väite jos sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä..
" potku surmasi hiljattain poliittisen vastustajan julkisella paikalla."

Tämä pahoinpidelty ei siis ollut poliittinen uhri. Ja eikö ole hyvä että tulee luurilla sählätessä kirjoitusvirheitä niin sullakin on sentään edes saivartelun aihetta.

Tiedätkö kumpia turkkuses on enemmän natseja vai ääri-islamilaisia?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #60

Natseja. Yhtään ääri-islamistia ei ole näkynyt sitten viime vuoden. Natsien mielestä kaikki niitten vastustajat on niitten poliittisia vastustajia, eikä natsit osaa kuin potkia ja lyödä, koska niillä ei ole argumentteja.

Minä en voi sitä hyppypotkuja harjoittavaa hyypiötä auttaa, mutta tahtoisin kyllä hänet säästää, siinä toivossa että hän löytää avun. Onhan se mahdollista, natsikin voi eheytyä. Ajatelkaa vaikka Holappaa. Ei, ei sitä viime vuonna edesmennytttä kirjailijaa, vaan sitä jantteria, joka perusti uusnatsijärjestön mutta tuli sittemmin järkiinsä.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Myös Junes Lokan kimppuun käytiin Turussa ja hänen kuvauskalustonta lyötiin rikki pyörälukolla: https://www.youtube.com/watch?v=D-ggZQjWr2U&featur...

Kuvien perusteella tekijän näköinen tyyppi näyttää osallistuneen vastamielenosoitukseen.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

En kannata väkivaltaa, mutta pidän ihmeenä sitä ettei mitään pahempaa ole tapahtunut.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Olisiko lyönti rautaputkella pyörälukon sijasta ollut pahempi?

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #37

Ei vaan se ettei kyseinen hahmo ole vielä saanut kunnolla turpaansa. Nyt hajotettiin kalustoa, ei ihmistä. Tuomittavaa sekin.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"kyse ei ollut pahoinpitelystä vaan ennemminkin kiusanteosta."

Kun luita murtuu, on kyse vain kiusanteosta :)

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Näkemäni videon mukaan Marco mursi nilkkansa juostessaan hänen lippalakkinsa vieneen perään. Kukaan ei taklannut häntä tai vaikuttanut muuten nilkan murtumiseen.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Mielenkiintoista. Täytyy myöntää, että itse olen vain paikalla olleen toimittajan kertomuksen varassa, mutta ihmettelen suuresti miksi hän keksisi tarinoita taklaamisesta.

Edit. Laita toki tännekin linkki videoon, niin näemme kaikki miten asia on.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #14

Kääk! Et kai kutsu Iines Lokaa toimittajaksi?

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola Vastaus kommenttiin #18

En ole niitä Lokan juttuja juuri seurannut, mutta mahtaako olla sen huonompi kuin monet Ylen toimittajista.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #23

On. En ihmettele ettet ole seurannut. Itse yritin katsoa YouTubesta sitä sen Turussa kuvaamaa videota, mutta eihän sitä kukaan tolkun ihminen jaksa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #18

Ei, kyllä minä tarkoitin Rebekka Härköstä, joka eilen Facebookissa ihmetteli eräiden intoa selitellä väkivaltaa silloin kun se on "meidän" tekemää ja kohdistuu "niihin".

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #28

Niin, mitä siitä sitten? En ole käynyt Rebekka Härkösen Facebook-sivulla, mutta mitä olen Turun Sanomista hänen juttujaan lukenut, niin hyviä ovat.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #53

Öö, vastasin kun kysyit tarkoitinko toimittajalla Iines Lokaa.

Kannattaa jatkossa kerätä ja syödä vain sellaisia sieniä, jotka tuntee. Ei ajatus pätki ihan niin paljon.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #56

Ei minulla pätki. Junes Lokasta en ole varma. Sehän sen nimi taisi oikeasti olla. Se on joku öyhöttäjä joka leikki toimittajaa. Voi tosiaan olla että se syö jotain sieniä, ei noin tyhmiä videoita selvinpäin kehtaa mihinkään postata.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #14

Vai tarkoititko tätä: Rikoskomisario vahvisti, että yhden miehen jalalle sattui jotain, mutta kyse ei ollut pahoinpitelystä vaan ennemminkin kiusanteosta. Tämä Suomi ensin -aktiivi tavoitteli lippistään takaisin kun anarkistiporukkaan kuulunut henkilö heittäytyi tyypin jalkoihin, jolloin jo valmiiksi alamäessä horjahdellut aktivisti kaatui. Näin se meni Turun Sanomien toimittajan mukaan.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Natsirasistikulkueet on aina jotenkin hauskoja, ja jokaisen natsirasistikulkueen jälkeen sitten netti täyttyy uhriutumisesta ja siitä, että ei me muuten mutta kun meitä häirittiin.

Tuota vastarintaliikettä ollaan kieltämässä ja se on hyvä suunta, siellä ne osoittivat uhreille kunniaa käsi ojossa, ja sitten täälläkin joku persu uikuttaa, että oli siellä tavallisiakin ihmisiä.

Kyllä on arvot täysin sekaisin, jos jotenkin selittelee natsien järjestämää ''rauhanomaista kulkuetta''.

Kusipäisiä raisisteja, ja tottakai sinne oli muutama tavallinenkin ihminen eksynyt mukaan, koska niinkuin heidän tyyliin kuuluu, niin oma rasistinen ideologia peitetään kun kutsutaan ihmisiä marssille ja puhutaan jostain marssista, jossa kukkasia laitetaan jokeen.

Natsit ja rasistit eivät muutu siitä miksikään, vaikka kädessä olisi päivänkakkara.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

PVLn kulkueessa oli paljon ulkolaisia natseja. Järjestö on ruotsinatsien alainen.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Joo, siinä on jotain hupaisaa, että itseään kansallismieliseksi kehuva järjestö on ruotsalaisen natsiporukan suomalainen etäispesäke.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Panu Raatikainen oli koonnut yhteen PVL:n rikoksia. Kannattaa muistaa että Suomen ja Ruotsin organisaatiot kuuluvat yhteen, koko järjestöä johdetaan Ruotsista ja ruotsalaiset natsit osallistuvat säännöllisesti Suomessa tapahtuviin mielenosoituksiin.

"Ruotsissa:
– 1999 nk. Malexander-murhat: uusnatsit murhasivat kaksi poliiisia teloitustyyliin pankkiryöstön yhteydessä.
– 1999 uusnatsit murhasivat ammattiyhdistysaktiivi Björn Söderbergin kotiovelleen Tukholmassa.
– 1999 uusnatsit vammauttivat vakavasti pommi-iskulla uusnatseja tutkineen toimittajan Tukholmassa.
– 2007 kaksi nuorta uusnatsia (toinen suomalainen) kidutti liikuntavammaisen miehen kuoliaaksi Väsbyssä; he videoivat tapahtuman. PVL:n suomalaisjaos nimitti tämän suomalaisen natsin 2017 "vuoden aktivistiksi".
– 2009 kaksi uusnatsia puukotti ja pahoinpiteli 22-vuotiaan Joakim Karlssonin kuoliaaksi Vallentunassa
– 2013 uusnatsit hyökkäsivät rasisminvastaiseen mielenosoitukseen Tukholmassa; 23 uusnatsia tuomittiin väkivaltaisesta mellakasta.
– 2016 uusnatsit tekivät Göteborgissa pommi-iskun vasemmiston suosimaan kahvilaan ja 2017 alussa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukseen (kolmas pommi ei räjähtänyt)
– 2018 Ruotsin poliisi pidätti uusnatsin epäiltynä kahden toimittajan salamurhan valmistelusta.

Suomessa:
– uusnatsi puukotti ulkomaalaista miestä selkään
– Jyväskylän kirjastopuukotus
– vasemmistopoliitikon kaasuttaminen Oulussa
– Helsingin Pride-kaasuisku (syyttäjä esitti iskun vahingoittaneen 88 ihmisen terveyttä)
– Oulun ylioppilaskunnan toimiston polttopulloisku
– taidekeskus Hirvitalon pippurisumutehyökkäys
– keskustorin vaalitorin mellakka Tampereella
– väkivalta Kokoomuksen vaaliteltalla Oulussa
– pahoinpitely Hartolan markkinoilla
– hyökkäys Kirkkopäiville
– kaksi ihmistä loukkaantui uusnatsien kerhotilassa Helsingissä tapahtuneessa ammuskelussa
– väkivaltainen mellakka Jyvskylässä (21 rikossyytettä)
– kuolemaan johtanut pahoinpitely Helsingissä"

Näiden lisäksi tiedän pari tapausta, joissa natsit olivat hyökänneet uhrin kotiovella heidän vastustajakseen mieltämänsä ihmisen kimppuun. Toisin sanoen väijyttäneet uhrin ja pahoinpidelleet.

Tuo kidutusmurhaaja ja "vuoden aktivisti" marssi Turussa mielenosoituksen kärkijoukossa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

”-kuolemaan johtanut pahoinpitely Helsingissä.”

Mitenkään puolustelematta kyseisen pelleporukan toimia, mutta jos tämä viittaa Asema-aukion pahoinpitelyjuttuun, niin pahoinpitely ei kylläkään johtanut kuolemaan.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Ja uhrin kuolemallla ja hänen kokemallaan väkivallalla ei tietenkään ollut mitään yhteyttä, vaikka hän ei suoraan kuollut hyppypotkun seurauksiin.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Älähän yritä selittää asiasta tehtyä virheellistä tulkintaa. Väkivalta ei aiheuttanut kuolemaa, etkä sinä saa sitä tosiasiaa muuttumaan yhtään millään, edes Raatikaisen asiantuntevaan tulkintaan vetoamalla.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #32

Uhri saattoi kuolla siihen että lähti liian pian sairaalasta ja omalla käytöksellään vaikuttaa siihen, että hänen saamansa vamma ei parantunut. Kuitenkin hänen saamansa kallonmurtuma ja aivovamma oli primääri syy, vaikka oikeudellinen ketju tapahtumien välillä ei täyttynyt.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #34

"Oikeudellinen ketju" tarkoittaa kausaliteettia, eli yhteyttä pahoinpitelyllä ja henkilön kuolemalla ei ollut, eivätkä sinun asenteelliset mielipiteesi asiaa miksikään muuta. Ei sekään, että jaksat asiasta jankuttaa, näemmä loputtomiin.

Tässä tapauksessa tuomioistuimen päätös ei näytäkään tyydyttävän sinua. Mitenkäs tulevaisuudessa sitten esimerkiksi tämän Turun sankarin osalta, se jää nähtäväksi.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #36

"Hovioikeus katsoo tuomiossaan, että tapauksessa on jäänyt varteenotettava epäily, jonka mukaan uhrin omalla toiminnalla on voinut olla ratkaiseva merkitys siihen, kuinka hänen toipumisensa on edennyt.

Hovioikeuden sanoin: "Asiassa esitetyn näytön perusteella ei voitu sulkea pois sitä vaihtoehtoa, että (uhrin) hoito-ohjeiden vastainen huumaus- ja lääkeaineiden käyttäminen on voinut muuttaa aivovammasta toipumista siten, että siitä on seurannut kuolemaan johtanut aivojen turvotus".

Toisin sanoen ei voitu aukottomasti todistaa, että hän olisi kuollut juuri tuohon aivovammaan suoraan. Omalla käytöksellä on ollut vaikutusta. Kuitenkin pahoinpitelyn seurauksena hänelle on koitunut aivovamma. Sitä et kiistäne?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Tosin ilman pahoinpitelyä kaveri olisi yhä elossa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Älä sinäkään jankuta. Et voi tietää tuota asiaa, eikä sinun mielipiteelläsi ole mitään merkitystä. Asia tutkittiin hovioikeutta myöten, eikä yhteyttä kuoleman ja pahoinpitelyn välille muodostettu. Tehän ihme porukkaa olette: tietyt tuomiot hyväksytään, toisista muodostetaan aivan omat (väärät) käsitykset.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #45

No mutta hei, eihän sitten mitään (katso tuo laittamani lista mitä kaikkea ovat saaneet aikaan). Kunnes sitten ensi kertaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #49

Vastasin Lamminpäälle.

Sinä se jaksat. En ole millään tavoin katsonut aiheelliseksi puuttua kyseiseen listaan muutoin kuin tuon viimeisen, ilmeisen väärän merkinnän osalta. Sinä ja Lamminpää näytätte hyväksyvän ko. väitteen ja jopa toistavan sitä. Minä halusin korjata esittämällä asian oikean laidan. Se tuntuu aiheuttavan teissä molemmissa syvää ahdistusta.

Asiaan ei odottaisi enempää kommentteja, koska väärinymmärryksenne on korjattu. Nassekonsteja ei kannata käyttää edes nasseja vastaan "taistellessa". Viimeinen sana oli pakko laittaa lainausmerkkeihin, muutaman piripäisen kiljuskinin vastustaminen ei liene taistelua.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #50

Muistaakseni RAF:n (Rote armee fraktion) jäseniä oli paljon vähemmän kuin PVL:ssä. Saksan he saivat melko sekaisin silti. Saksassa NSU:ssa oli 3 jäsentä ja he tappoivat 10 ihmistä. Saksassa herättiin myös siihen että äärioikeiston jäsenien tekemiä väkivaltarikoksia oli luokiteltu "normaaliin" rikollisuuteen vaikka motiivi oli poliittinen. On tämä huomioiden mahdollista että uhreja, sekä henkirikosten että pahoinpitelyjen on satoja.

Ei vielä täällä. Mahdollisesti tulevaisuudessa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #51

Jahas, että peräti RAF sitten tueksi, kun et muuta keksinyt.

Sinulla ja Lamminpäällä on melko persumaiset tavat ensinnäkin vääristellä tuomioistuinratkaisua ja toiseksi pitää kaikkia kanssanne eri mieltä olevia jonkinlaisina natsien kannattajina ja tukijoina. Aika hämmästyttävää, että koen sellaista omalla kohdallani.

Kirjoitin täällä blogaavan Panu Huuhtasen postiin ensimmäisellä kerralla, että aidosti isänmaallinen aatelismies ja Siperian-kävijä Svinhufvud kukisti radiopuheella Mäntsälän kapinan. Kapinalliset olivat aseistettuja ja heillä oli tukea myös armeijassa.

Tämä nykyinen kapinallisporukka ei kykenisi edes nousemaan kuorma-auton lavalle, vaikka yhteen kuorma-autoon mahtuisikin. Eiköhän tuon porukan saa kuriin tarpeen vaatiessa aika pienellä vaivalla ja voimalla.

Teissäkin on se sama vika kuin muissakin asioista valittavissa: on helppo hakea muutosta ja muuta kirjoittamalla ja vaatimalla "valtiovallan toimenpiteitä". Siinä omat kädet eivät likastu.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #55

Kukaan järjissään oleva ei odota että he saisivat vallankumousta aikaan. Näin en ole sanonut joten älä laita sanoja suuhuni. He voivat olla vaaraksi esim. aiheesta kirjoittaville journalisteille, kuten juuri äsken havaittiin Ruotsissa. Jokainen joka kadulla menee väittelemään heidän kanssaan on vaarassa. Jos esim. minä menisin väittämään heille vastaan heidän osoittaessaan mieltään miksi kohtaloni olisi sen kummempi kuin tuon törkeän pahoinpitelyn uhrin?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #57

Älä nyt turhaan jatka tuota opettajamaista lässytystäsi. Näyttää olevan muutakin yhteistä persujen kanssa...

Minä kirjoitin Mäntsälän kapinallisista. Älä sinä laita sanoja minun suuhuni. Nuohan eivät saaneet edes kapinaa aikaiseksi, vallankumouksesta puhumattakaan. Viimeksi Helsingissä käydessäni ei vastaan tullut yhtään ruskeapaitaa, ja muutenkin sain kulkea rauhassa. Mielenosoituksiakaan ei ollut käynnissä.

Jos olet noin varma kohtalostasi, miksi menisit väittämään vastaan? Kuuluuko se jotenkin tuohon opettajamaisuuteen ja jankkaamisintoon?

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta Vastaus kommenttiin #59

Onko sinulla useinkin tapana hermostua jos kanssasi ollaan perustellusti eri mieltä? Ikävä piirre.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #61

Älä nyt viitsi, sinähän et perustellut millään tavalla älytöntä väitettäsi tai väitteitäsi. Kummallisia vänkääjiä te persumaiset asiattomuuksien kirjoittelijat näytätte kyllä olevan.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #45

Taisin tosiaan kirjoittaa tuosta jutusta puheenvuoron "Natsipelle pääsi vähällä". Tuskin siinä tuli sanottua mitään sellaista mitä en tänäkin päivänä allekirjoittaisi.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #52

En yhtään epäile, ettet edelleenkin allekirjoittaisi vääriä tulkintojasi. Väärässä oleminen ei ole hauskaa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #54

Ei olekaan... onneksi en yleensä ole.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #63

No, nyt ei varmasti ollut ensimmäinen kerta.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #69

Jokainen erehtyy joskus. Kerran minäkin luulin olevani väärässä, mutta huomasin erehtyneeni.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #45

En tiedäkään, se oli vain villi arvaus. Todennäköisesti oikeaan osunut, mutta aukottomasti sitä ei voi tietenkään todistaa. Jossittelulle jää yllin kyllin tilaa ja sitä näyt sinäkin ahkerasti harrastavan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #78

Minähän en jossitellut minkään asian osalta. Kausaliteettia kuoleman ja pahoinpitelyn välillä ei ollut. Tyydy nyt sinäkin siihen tuomioistuimen päätölkseen. Sinä ilmeisesti tiedät tästäkin asiasta enemmän kuin kaksi oikeusastetta, ja näitä itseoppimeita juristeja ja tuomareita on persuissakin yllin kyllin. Kovasti olette samanlaisia, aina saa oikaista teidän väärinkäsityksiänne ja älyttömiä väitteitänne.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #79

Niin, se tosiaan kuoli kun lähti liian aikaisin sairaalasta pois. Eikä olisi sinne joutunutkaan ellei se kuulapää olisi potkinut.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #45

Eräs tätiselittäjä taannoin selitti miten ihan varmasti natsin potkima kaveri oli itse syypää kuolemaansa. Meni niin syvälle kaverin mieleen että osasi ihan sanasta sanaan selittää motiivit.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #102

Minua eivät kiinnosta tätiselittäjän tai sinun väärät ja typerät tulkinnat asiasta. Tuomioistuin ei tuominnut Torniaista muusta kuin törkeästä pahoinpitelystä, jolla ei nähty olevan yhteyttä kuolemaan. Sinun kannattaisi lopettaa persuilu asian ympärillä, vaikka vannoutuneilta ja typeriltä persuilijoilta saatkin suositteluja.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #103

Itse asiassa persuilijat inhoavat minua ja kaikkia muitakin "fillarikommunisteja". Onhan Jussi Niinistökin päivittänyt Suomen uhkakuvat uusiksi: Venäjä, vihreät ja vihannekset.

Mutta käydäksemme joskus asiallistakin keskustelua, mitäs lakimiehenä tykkäät tästä:

”Turvapaikanhakijoiden kohdalla tilanne on lisäksi vielä se, että he eivät yleensä tiedä suomalaisesta järjestelmästä juuri mitään. Väärällä päätöksellä voi lisäksi olla vakavia seurauksia. Heidän avuntarpeensa on näin ollen tavanomaista suurempi.”

https://seura.fi/asiat/tutkitut/piittaamattomuutta...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #104

Silloin kun nimessä on ”consulting”, kannattaa varoa. Ja kun edes ”juristeja” ei löydy kotisivulta, ei kannata ottaa yhteyttä. Toimitusjohtajaksi on näyttänyt pääsevän kielitaidon perusteella, ja peräti maisterit olivat ajaneet asioita. No, eivät taida ajaa enää.

Suomessa on sekin heikkous, että tuollaisia lakiasiaintoimistoja voi perustaa tuosta vaan, vaikka pääelinkeino olisi raejuustokoneiden vienti. Periaate, jota olen aina noudattanut, on sellainen, että ei pidä ottaa toimeksiantoa, jos sitä ei kykene hoitamaan sen vaatimalla ammattitaidolla ja huolellisuudella.

En ole toiminut Suomessa pariinkymmeneen vuoteen. Toki huomioni on ollut se, että ammattitaito juristienkin kohdalla on romahtanut. Etiikasta lienee turha edes puhua, kun raha näyttää ratkaisevan otettavien toimeksiantojen määrän ja työn laatuun ei keskitytä. Nämä ovat lieveilmiöitä, jotka ovat seurausta vuoden 2015 suuresta tulijamäärästä. Näyttää myös ilmeiseltä, että maahanmuuttajakin on toisen maahanmuuttajan susi.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #105

Pohjoismainen vastarintaliikke tuomittiin käräjillä lakkautettavaksi. Tuomioon vaikuttivat myös sen tilaisuuksissa tapahtuneet väkivaltaiset yhteenotot, kuten loppuvuonna 2016 Helsingin Asema-aukion pahoinpitely, jossa PVL:n jäsen potkaisi ohikulkenutta ja yhdistyksen lippuriviä kohti sylkäissyttä miestä.

PVL:n jäsen tuomittiin hovioikeudessa törkeästä pahoinpitelystä yli kahdeksi vuodeksi vankeuteen. Potkun kohteeksi joutunut kuoli myöhemmin.

–Vaikka yhteiskunta on moniarvoinen, suvaitsevainen ja laajakatseinen, sen ei tarvitse toimia suojaavana kasvualustana näiden arvojen vastaisille aatesuunnille, joiden toteuttamista ajetaan lainvastaisin tai räikein hyvän tavan vastaisin keinoin, käräjäoikeuden tuomiossa sanotaan.

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/kiista-uusn...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #106

Vedä välillä henkeä. Lue hitaasti, niin ymmärrät:

Satakunnan Kansa on sanomalehti, ei tuomioistuin. Sen pätevyys arvioida asiaa on toimittajan asenteen arvoinen.

Sanomalehtiartikkeli ei muuta tuomioistuimen ratkaisua toiseksi, vaikka kaikki sanomalehdet kirjoittaisivat samalla tavalla ja asenteella kuin SK.

Tuomioistuin, hovioikeutta myöten, tuomitsi tekijän törkeästä pahoinpitelystä. Ei kuolemantuottamuksesta.

Kannattaisi jo lopettaa kirjoittelu, antaa vain entistä tyhmemmän vaikutelman sinusta. Et vieläkään näytä tajuavan tuomioistuimen ratkaisua.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #107

Ei, en tosiaan väitä että olisi kuolemantuottamuksesta tuomittu. Mutta PVL:n syntilistaan tämä törkeä pahoinpitely oli uusi luku. Sitä minä vain sanoin.

Onneksi tuosta porukasta kohta päästään.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #108

Vaikeaa se tuleeolemaan...kokoontua saavat kuitenkin, minkä ”lipun alla” sen sitten tekevätkin.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #109

Minä muuten en väittänyt että se natsipelle tuomittiin kuolemantuottamuksesta. Eikä SK:n toimittaja. Siinä luki näin: "PVL:n jäsen tuomittiin hovioikeudessa törkeästä pahoinpitelystä yli kahdeksi vuodeksi vankeuteen. Potkun kohteeksi joutunut kuoli myöhemmin."

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #110
Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola

Ruotsin Säpo kertoi vuonna 2013, että äärivasemmisto muodostaa suurimman uhan Ruotsin demokratialle. Mutta tällä erää se suurin uhka tulee varmaan islamistien taholta.

Näin Ruotsin puolen tapahtumia seuraavana, niin kyllähän siellä äärivasemmisto esim. AFA ja Revolutionära Fronten ovat myös syyllistyneet moniinkymmeniin erilaisiin iskuihin ja väkivallan tekoihin viime vuosien aikana. Mutta niitä on sikäläinen valtamedia tykännyt hyssytellä. Asia joka on herättänyt keskustelua, että miksi äärioikeiston teoista tehdään suuri haloo, mutta äärivasemmiston ei.

Täällä näitä AFA:n tekosia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antifascistisk_aktio...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Ja Mikkola on sitä mieltä, että vasemmiston vääryydet oikeuttavat jonkun muun tekemät vääryydet?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

”Kun viime vuoden kesäkuussa annoimme uhka-arvion, emme arvioineet, että Suomessa tehtäisiin iskuja, jotka olisivat Isisin keskusjohdon tai muiden terroristijärjestöjen erityisesti Suomeen kohdistamia. Uhka kumpuaa nimenomaan yksittäisistä toimijoista tai pienryhmistä, jotka saavat inspiraationsa terroristijärjestöjen ideologiasta.” (HS)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Mihinkäs täältä muuten katosi Vennervirran postaama linkki lippiskeissiin? Ei sopinut blogistin versioon tapahtumien kulusta?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Hän pyysi itse poistamaan sen. Minun versioni tapahtumien kulusta on sama kuin STT:n ja Turun Sanomien.

Korjaus: Ei kun se meni siinä samalla kun poistin erään toisen kommentin, jota kyseinen henkilö ei voinut itse poistaa. Siinä samalla meni sitten kaikki vastauksetkin. Ei sen puoleen, kukaan tolkun ihminen ei jaksa katsoa niitä hidastettuja YouTube-videoita sen enempää kuin maalin kuivumista seinällä.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Marco de Witin lippiksen vieminen taitaa olla yleisempikin kansanhuvi. Voi kiusattua Marco-rukkaa, kyynel,,,

https://www.youtube.com/watch?v=z5CBzaGgYOY

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Sillä näkyy joka videossa olevan jalka kipeänä ja lippis hukassa. Ai kauhia.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Pitäisikö Marcolle järjestää lippiskeräys? Meinaan vaan, että jatkossa kun anarkisti vie Marcon lippiksen, Marco voisi roheasta vetää vaikka hihastaan uuden ja laittaa päähänsä. Ei tarvitsisi enää juosta anarkistin perään.

Joku Vihreiden tai Vasemmistoliiton nuorisojärjestö voisi järjestää keräyksen. Minullakin on yksi lippis, jota en koskaan käytä. Tosin piraatin lippis ei välttämättä mahdu Marcon päähän.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #76

Melonille ja omenalle ei sovi sama lippalakki, vai miten se soinismi kuului.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Sitä vaan ihmettelen, että kummallakin laidalla on tarve toisaalta liioitella toisen osapuolen väkivaltaa ja toisaalta vähätellä toisenpuolen väkivaltaa. Loppupeleissä kyse on samasta paskasta, mutta eri paketissa. Jos kuvitellaan, että oma asia oikeuttaa väkivallan, niin ollaan metsässä. Sitten vielä kehdataan sanoa, että on vain yksi ääripää ja tolkunihminen on kirosana.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

– Oman maansa mielenosoituskulttuurin karvaasti tunteva Moustafa päätti journalistina luonnollisesti mennä seuraamaan uusnatsien mielenosoitusta Turussa. Eihän siinä ihan hyvin käynyt: mielenosoittajat pakottivat hänet pakenemaan paikalta juosten, kertoo ulkoministeriön ajankohtaisviestinnän yksikön päällikkö Vesa Häkkinen ministeriön sivuilla.

Moustafa Daly kertoo tapahtumista ulkoministeriön julkaisemassa blogissa. Otsikon mukaisesti hän pohtii tekstissä, ”Mitä melkein hyökkäyksen kohteeksi joutuminen uusnatsien mielenosoituksessa opetti minulle Suomesta”. Hän kertoo halunneensa nähdä, miten uusnatsit reagoisivat hänen tummaan ihoonsa.

Daly kertoo lähestyneensä mielenosoittajia pressikortti kädessään ja ajatelleensa, etteivät mielenosoittajat häntä vahingoita – eihän kyse ole Egyptistä. Kuvatessaan videoita hän ymmärsi puheista lähinnä sanat ”muslimi” ja ”terroristi”.

Daly sai olla rauhassa paikalla lähes protestin loppuun asti. Yllättäen kaksi osallistujaa kuitenkin Dalyn mukaan hyökkäsi hänen kimppuunsa.

– Yllättyneenä ja säikähtäneenä peräännyin ja nostin esiin pressikorttini samalla kun yksi heistä käski minua huutaen häipymään. Pakenin lähimmän poliisin luokse ja minua kehotettiin poistumaan aukiolta turvallisuuteni vuoksi.

Joukko tilanteen nähneitä nuoria suomalaisia pahoitteli tilannetta ja vakuutti Dalyn olevan turvassa.

– Jotkut heistä ehdottivat, että menisin poliisin luokse tai ottaisin yhteyttä mediaan. Silloin ymmärsin ratkaisevan eron sen välillä, mitä tunsin Turussa ja mitä tunsin aiemmin Kairossa vuonna 2011 [egyptiläisessä mielenosoituksessa sattuneen välikohtauksen aikana]. Täällä Suomessa systeemi oli puolellani. Olisin voinut mennä poliisille ja minut olisi otettu vakavasti, Daly kirjoittaa.

Egyptissä järjestelmään ei samalla tavoin voi luottaa, Daly toteaa. Luottamus suomalaiseen järjestelmään rauhoitti Dalyn nopeasti Turussa, tämä toteaa bloginsa lopuksi.

http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/um-suomee...

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

"Viime vuosina on nähty tieteen ja tutkimustiedon vähättelyä. On kuultu maalailuja siitä, miten oikeassa kansa on - ja parempi kuin muualla. On kannustettu oman kansan, omien sankarien ihailua. Kaikki osaavat jo syyttää poliittisia vastustajiaan uuskielellä hämäämisestä. Oudot ilmaisut, kuten 'enemmistön oikeudet' tai 'elintasopakolaiset' tavanomaistuvat. Naisvihastakin on ollut merkkejä. (...) On hyvä olla tarkkana sen suhteen, millaista yhteiskuntaa haluaa, ja miten eri valinnat vaaleissa siihen vaikuttavat." Hanna Ojasen kolumnista "Fasismin merkkejä ilmassa" (SK 33/2018)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset