Aabrahamin lapsia

Juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat kolme sisarta joilla on sama Isä Jumala. Vai pitäisikö puhua kolmesta veljestä, sillä sangen patriarkaalisia nuo Lähi-Idän paimentolaiskansojen parissa syntyneet maailmanuskonnot ovat. Suomessa on synagogia, kirkkoja ja moskeijoita, mutta aika ajoin on putkahtanut esiin ajatus suurmoskeijasta pienessä Helsingissä.

islam on nuorin ja silti (tai ehkä juuri siksi) kovaäänisin näistä kolmesta, ja vaatimus suurmoskeijasta Helsingin sydämessä kuulostaa vähän semmoiselta nuorukaisen uhoamiselta: ajetaan Audilla vaikkei olisi varaa edes Fiatiin, mutta jos Saudi-Arabian setä maksaa niin mikä ettei. Näillä kolmella on sama isä Jumala ja kutakuinkin samat profeetatkin, joskin juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta eivätkä kristityt Muhammedia profeetoiksi. Aika pitkälle samat pyhät kirjatkin niillä on, Vanha Testamentti on juutalaista alkuperää ja yhteinen kristityille ja juutalaisille, mutta samat henkilöt seikkailevat vielä Koraanissakin, ainoastaan Muhammed tulee uutena henkilönä mukaan Koraanin nuorimmissa osissa. Kaikki me olemme Aabrahamin lapsia, niin juutalaiset, kristityt kuin muslimitkin. Islam on näistä kolmesta nopeimmin kasvava mutta kristinusko suurin. Eiköhän se maallistuminen islamilaisessakin maailmassa tapahdu, kun vihdoin käsittävät, miksi ainoa Lähi-Idän maa, joka missään menestyy, on Israel, ja melkein kaikki muut menestyvät maat ovat kristittyjä, mutta maallistuneita länsimaita.

On naiivia kuvitella, että Saudi-Arabia hyvää hyvyyttään suurmoskeijahankkeen haluaisi rahoittaa eikä mitenkään pyrkisi opetuksen sisältöön vaikuttamaan. Siltä väitteeltä putosi pohja pois jo silloin kun joku suomalainen sunnalainen selitti että ei shiiat ja sunnit voi samassa moskeijassa käydä. Ja höpön höpön! Jos se onnistuu Georgiassa, jossa muslimeja on ollut paljon kauemman kuin täällä (onhan siellä kristinuskokin ollut kauemmin kuin missään Euroopan maassa), niin kyllä se onnistuu Suomessakin. Olen ekumenian kannalla: minusta me kaikki Aabrahamin lapset voisimme käydä samoissa temppeleissä, niin juutalaiset, kristityt kuin muslimitkin. Kaikilla on sama Jumala ja melko pitkälle samat profeetat ja pyhät kirjatkin. Ja meillä Suomessa kaikille yhteinen kielikin, suomi. Turha saarnata arabiaksi kun se on useimmille muslimeillekin täyttä hepreaa (vain 20% muslimeista puhuu arabiaa äidinkielenään). Sekin menisi näppärästi että perjantaina puhuisi imaami, lauantaina rabbi ja sunnuntaina pappi. Jokainen voisi valita mieleisensä tai vaikka kaikki. Ja jos ei perjantaina oikein viitsisi töihin mennä kun on muslimien pyhäpäivä, niin voisi korjata tilanteen menemällä temppeliin lauantaina tai sunnuntaina. Ties vaikka ajattelu avartuisi, ei se kenellekään pahaa tee.

Tilatkin tulevat tehokkaampaan käyttöön kun kirkkojen laskevista kävijämääristä ollaan huolisaan. Ja syytä onkin, sillä aina kun joku päiviräsänen avautuu julkisuudessa ennakkoluulojensa koko laajuudesta, reaktio on sama: Luojan tähden paetkaa! Ja kohta on keskusteluun ilmestynyt eroakirkosta.fi vai mikä se linkki oli. Vaikka Räsänen ei mikään kirkon virallinen edustaja olekaan, ja hänen näkemyksensä ovat vain hänen näkemyksiään, eivät lääkärin saati uskonoppineen.  Mieluummin tämä kaikkien Aabrahamin lasten yhteinen temppeli kuin Skotlannin malli (siellä vanhoja kirkkoja muutetaan pubeiksi, kun viskille on enemmän kysyntää kuin ehtoollisviinille).

 

 

MikaLamminp
Vihreät

Olen julkaissut teokset Talvimatka (runoja, Oppian 2022), Eila ja Ossi – Suomen kielen alkeisoppikirja (Gummerus 2010), Mies joka putosi jaloilleen (romaani, Oppian 2020) ja Siltoja – Opettajan koronapäiväkirja (Oppian 2021).

Kuvan otti Timo Jakonen (Turun Sanomat)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu